JOOP
STIERHOUT werd op 28 maart 1911 samen met z'n tweelingbroer Noud
geboren te Arnhem. Zijn familie runde een modezaak
waar Joop later als etaleur zou kunnen functioneren.
Op de lagere school viel het tekentalent van de jongen reeds op,
en later volgde hij met succes de kunstacademie.
Om het leven tussen zijn oudere zussen te ontvluchten zocht hij
Amsterdam op waar hij studeerde aan de rijksacademie voor beeldende
kunsten. In 1938 schilderde hij de voorstelling Hagar
en Ismaël (Prix de Rôme) en twee jaar later valt
de koninklijke subsidie (stadsgezichten) hem ten deel. De tweede
wereldoorlog belet echter studiereizen naar het buitenland.
In Amsterdam vindt hij een klimaat waarin zijn werk gewaardeerd
wordt. Hij leert er Karolina
Scheffel kennen met wie hij in 1946 trouwt. Ze bezoeken Parijs,
maar keren ondanks een ontluikend succes terug en zijn verdere leven
blijft Joop Stierhout Amsterdam trouw. Wanneer
later een van zijn vijf dochters in de Provence woont, heeft een
bezoek daaraan wel invloed op het coloriet van de stadsgezichten.
De zomermaanden trekt het gezin naar het Gooi, waar ook wat vroege
landschappen tot stand komen.
Joop
Stierhout's palet is coloristisch van aard met dertien tot zeventien
kleuren. Zijn oprechte
stijl sluit aan op de Franse impressionisten vanaf Monet, Bonnard
en Marquet. In de nieuwste ontwikkelingen die ook in Nederland floreren
kan hij zich niet vinden, zijn werk sluit eerder aan op kunstenaars
als Breitner, Israëls en Jan Sluyters.
Dat vakmanschap geen modegrillen behoeft blijkt uit zijn exposities
bij o.a. Bennewitz in den Haag, Stedelijk
Museum Amsterdam, Kunstzaal Buffa, Grand Hotel Krasnapolsky, Hotel
de l'Europe, "Teders", de Rotonde te Zandvoort.
Joop was daarnaast als docent verbonden aan de Obrecht-academie.
In
1968 opent hij raam-galerie "St. Joseph" aan de van Baerlestraat,
wat een (financieel) gelukkige periode inluidt. De Hollandse bloemstukken
en Amsterdamse stadsgezichten
vinden hun weg onder de bezoekers van het concertgebouw. Zijn religieuze
passie komt tot uitdrukking in de vermaarde "Fatima's".
Joop Stierhout verdiept zich jarenlang in de voorspellingen van
de wonderverschijningen.
Het
werk van Joop Stierhout raakte steeds verder verspreid, een overzichtsexpositie
bleef tot op heden uit. Veel van de portretten
bevinden zich echter nog in Amsterdam, waar hij o.a. de jubilerende
professoren van de Vrije Universiteit schilderde. De schilder zelf
blijft daarbij buiten beeld, er zijn geen zelfportretten van hem
bekend. In catalogi van kunstveilingen vindt men geregeld Stierhout
vermeld
de laatste jaren.
|